Класифікація товарів
Експорт будь-яких товарів військового призначення та подвійного використання (в тому числі технологій), незалежно від допуску до експлуатації регулюється Законом України від 20.02.2003 № 549-IV «Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання» (далі — Закон), та підлягає державному експортному контролю.
Товарами в розумінні експортного контролю є вироби, обладнання, матеріали, програмне забезпечення, послуги, роботи та технології (технічні дані та/або технічна допомога).
Товарами військового призначення можуть бути вироби, послуги та технології військового призначення.
Товарами подвійного використання можуть бути окремі види виробів, обладнання, матеріалів, програмного забезпечення і технологій, спеціально не призначені для військового використання, а також послуги, пов’язані з ними, які, крім цивільного призначення, можуть бути використані у військових або терористичних цілях чи для розроблення, виробництва, використання товарів військового призначення.
Послугами подвійного використання може бути надання технічної підтримки, пов’язаної з ремонтом, розробленням, виробництвом, використанням, складанням, випробуванням, модифікацією, модернізацією, підтримкою в робочому стані, систем, обладнання та їх компонентів, програмного забезпечення та технологій, що підлягають державному експортному контролю.
Технології є товаром в розумінні законодавства щодо експортного контролю, зокрема відповідно до абз. 14-22 ст. 1 Закону. Технологія може передаватись у формі технічних даних та/або у формі технічної допомоги. Ось декілька важливих визначень із Закону:
технології військового призначення — спеціальна інформація в будьякій формі (за винятком загальнодоступної інформації), необхідна для розроблення, виробництва або використання виробів військового призначення та надання послуг військового призначення. Ця інформація може надаватися у формі технічних даних або технічної допомоги:
Для того, щоб експортувати свою технологію для запуску виробництва на території іноземної держави, так само, як і для будь-яких інших товарів цієї категорії, потрібно буде пройти процедуру отримання дозволу Державної служби експортного контролю України (далі — ДСЕКУ) на експорт товарів та здійснити ряд інших дій.
Крок 1.
Перевірити можливість міжнародного вивезення свого товару
Міжнародні передачі товарів, які підлягають державному експортному контролю, потребують отримання дозвільних документів. Уповноваженим органом за видачу таких документів є Державна служба експортного контролю України (далі — ДСЕКУ).
В Україні існують обмеження на вивезення за кордон для категорій товарів військового призначення, подвійного використання та товарів, що мають значення для національної безпеки. Важливо перевірити, чи ваш виріб не зазначений в списках таких товарів, зокрема, і у розділі “Категорія I товарів, що можуть бути використані у створенні ракетної зброї” Єдиного списку товарів подвійного використання, оскільки експорт товарів цієї категорії не допускається, крім випадків, передбачених керівними принципами Режиму контролю за ракетними технологіями, а також в пунктах 7-10 Постанови КМУ від 28.01.2004 № 86 “Порядок здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів подвійного використання”, які містять перелік товарів, на експорт яких Радою Безпеки ООН встановлено ембарго.
Крок 2.
(не вимагається процедурою, однак бажаний). Оформити права інтелектуальної власності (ІВ) на виріб
Крок 3.
Збір інформації про іноземного замовника
На даному етапі збирається наступна інформація:
Крок 4.
Зареєструватися як суб’єкт здійснення міжнародних передач товарів у ДСЕКУ
Зареєструватися у ДСЕКУ — обов’язкова умова, оскільки лише зареєстрований суб’єкт має право на міжнародну передачу товарів.
ДСЕКУ проводить реєстрацію лише тих товарів, що наявні у контрольних списках (Список товарів військового призначення, Єдиний список товарів подвійного використання) або щодо яких застосовуються положення статті 10 Закону (перелік таких товарів зазначений за посиланням). За результатами проведення попередньої експертизи та реєстрації виробника як суб’єкта здійснення міжнародних передач товарів ДСЕКУ видає Посвідчення та лист-роз’яснення, який є додатком до Посвідчення, щодо умов здійснення міжнародних передач товарів.
Для реєстрації до ДСЕКУ необхідно подати лист із стислим викладенням мети звернення, до якого додати:
Не є обов’язковим, але рекомендується подати до ДСЕКУ відповідні висновки недержавної експертизи щодо попередньої ідентифікації товарів, яка проводиться за ініціативою суб’єкта.
Крім цього, ДСЕКУ має право просити додаткову інформацію, технічні довідки чи інші документи, які містять роз’яснення щодо поданих відомостей і є необхідними для прийняття обґрунтованого рішення. У разі ненадходження запитуваних додаткових відомостей чи матеріалів протягом 2 місяців з моменту їх запиту, ДСЕКУ відхиляє заявку.
Документи для реєстрації в ДСЕКУ можна подати як в паперовому вигляді, так і в електронному через інформаційну-комунікаційну систему.
Примітка: Умовою отримання генерального або відкритого висновку на здійснення тимчасового ввезення/вивезення товарів військового призначення або подвійного використання є створення суб’єктом здійснення міжнародних передач товарів системи внутрішньофірмового експортного контролю (далі - СФЕК), яка атестується ДСЕКУ. Умовою отримання дозволу на право здійснення експорту, імпорту товарів військового призначення та товарів, які містять відомості, що становлять державну таємницю, є наявність у суб’єкта повноважень на право здійснення зазначених експорту та імпорту, які йому надані Кабінетом Міністрів України.
Крім цього, звертаємо вашу увагу на те, що для здійснення міжнародної передачі товарів військового призначення або подвійного використання є два шляхи:
a. Самостійна передача
Для визначення можливості одержання повноважень на передачу товарів військового призначення, суб’єкт господарювання повинен надіслати до ДСЕКУ:
до якого додати:
Під час розгляду заяви враховуються:
ДСЕКУ на підставі поданої заяви про одержання суб’єктом господарювання повноважень з урахуванням інформації Мінекономіки, Міноборони, МЗС, інших центральних органів виконавчої влади, залучених до її розгляду, а також СБУ і розвідувальних органів України готує проект відповідної постанови Кабінету Міністрів України щодо надання/скасування такому суб’єкту повноважень або висновок про недоцільність надання йому повноважень.
b. Звернення до посередника, який вже має СФЕК та повноваження від ДСЕК
Спецекспортери
Вище ми зазначали, що для здійснення міжнародної передачі товарів можна звернутися до посередників. Спецекспортери є суб’єктами господарювання, які займаються посередницькою діяльністю у сфері експорту, імпорту та інших міжнародних передач товарів військового призначення та товарів подвійного використання. Вони виконують функцію зв’язуючої ланки між покупцями та продавцями ОВТ в міжнародних операціях, забезпечуючи правомірність і відповідність цих операцій законодавчим та міжнародним вимогам.
Вони діють як посередники які беруть на себе питання отримання всіх необхідних дозволів і ліцензій, укладання контрактів.
Статус спецекспортера надається державними органами після проходження процедури отримання повноважень від Кабінету Міністрів України на право здійснення експорту товарів військового призначення.
Навіщо звертатися до спецекспортерів?
Куди звертатися?
Ви можете звернутися до одного із державних або приватних спецекспортерів України. Постановою КМУ № 1228 від 12 липня 1999 р. визначено суб’єктів господарювання яким надано повноваження на
право здійснення експорту товарів військового призначення:
Крок 5.
Аналіз можливості здійснення міжнародної передачі товарів
Після реєстрації в ДСЕКУ та отримання листа-роз’яснення ДСЕКУ щодо умов здійснення міжнародних передач товарів визначається можливість здійснення міжнародної передачі для потреб конкретного замовника та у відповідну країну.
1. Здійснюється перевірка наявності (відсутності) країни замовника в переліку країн стосовно яких здійснюється контроль за проведенням переговорів, пов’язаних з укладанням зовнішньоекономічних договорів (контрактів) щодо здійснення міжнародних передач товарів військового призначення, подвійного використання та інших товарів, які не внесені до списків товарів, що підлягають державному експортному контролю.
У разі наявності країни замовника в такому переліку, перед укладенням контракту (рекомендується перед наданням комерційної пропозиції замовнику) потрібно отримати висновок ДСЕКУ на право здійснення переговорів щодо можливого здійснення міжнародної передачі товарів.
Після отримання такого висновку, у разі проведення переговорів та підписання контракту, для здійснення експорту товарів потрібно також отримати дозвіл ДСЕКУ на експорт.
2. Проводиться аналіз наявності (відсутності) країни замовника в переліку країн, щодо яких наявні обмеження щодо здійснення міжнародних передач відповідних категорій товарів.
3. Проводиться перевірка замовника, кінцевого споживача (на основі інформації, зібраної на Кроці 3) з метою виявлення значного ризику незаконної переадресації товару («червоні прапорці»), перевірка наявності компанії в переліку таких, щодо яких введені санкції РНБО, РБ ООН, інших міжнародних санкцій тощо.
У разі наявності будь-яких підозрілих факторів, що викликають підозру, рекомендується утриматись від здійснення міжнародної передачі товарів з таким контрагентом.
Суб’єкту господарювання України забороняється укладати зовнішньоекономічні договори (контракти) стосовно міжнародних передач будь-яких товарів або брати участь у їх виконанні в будь-який інший спосіб, ніж це передбачено цим Законом, якщо їм стало відомо, що такі товари можуть бути використані іноземною державою або іноземним суб’єктом господарської діяльності з метою створення зброї масового знищення чи засобів її доставки.
Крок 6.
Укладення контракту на здійснення міжнародної передачі товару
Підставою для отримання дозвільних документів ДСЕКУ на право здійснення міжнародної передачі товарів є:
у разі здійснення експорту товару — зовнішньоекономічний договір (контракт), укладений між українським виробником та іноземним замовником, в якому зазначається повна назва товару, відповідно до того, як вона зазначена у листі-роз’ясненні ДСЕКУ;
у разі здійснення тимчасового вивезення — зовнішньоекономічний договір (контракт) або запрошення для участі у міжнародній виставці або ярмарку.
Також, для подачі звернення до ДСЕКУ з метою отримання дозвільних документів на право здійснення міжнародної передачі товарів, від іноземного замовника (кінцевого споживача) необхідно отримати оригінали документів про зобов’язання та гарантії, а також інші документи, які необхідні для здійснення міжнародної передачі певних категорії товарів (про необхідність отримання таких документів зазначається в листі-роз’ясненні ДСЕКУ).
Крок 7.
Отримання дозвільних документів від ДСЕКУ для вивезення виробу за кордон
Для отримання дозволу чи висновку на право здійснення експорту товарів військового призначення або подвійного використання (для кожної категорії окремий перелік) до ДСЕКУ необхідно подати наступний перелік документів (узагальнено):
Також, важливо звернути увагу на те, що якщо будь-якому суб’єкту господарювання повідомив ДСЕКУ, або йому стало відомо іншим шляхом про можливість повного чи часткового використання будь-яких товарів, що передбачаються для експорту до інших держав, для розроблення, виробництва, складання, випробування, ремонту, технічного обслуговування, модифікації, модернізації, експлуатації, управління, зберігання, виявлення, ідентифікації або для розповсюдження зброї масового знищення чи засобів її доставки, цей суб’єкт зобов’язаний звернутися до ДСЕКУ, за отриманням дозволу на право здійснення експорту цих товарів незалежно від того, зазначені вони у списках чи ні. Документи, що подаються до ДСЕКУ, повинні бути складені державною мовою.
До документів, складених іноземною мовою, обов’язково додається їх переклад на українську мову, засвідчений в установленому порядку підписом уповноваженої особи суб’єкта звернення.
Експорт товарів може здійснюватися суб’єктами підприємницької діяльності, які в установленому порядку отримали відповідні повноваження.
Тимчасове вивезення, ввезення товарів з метою демонстрації (реклами) на виставках, ярмарках, а також проведення їх сертифікації, випробувань чи гарантійного ремонту підприємствами (установами, організаціями), яким належать ці товари, здійснюється без отримання повноважень.
Документи для отримання дозволу на експорт можна подати як в паперовому вигляді, так і в електронному через інформаційну-комунікаційну систему.
Для отримання дозволу чи висновку на право здійснення тимчасового вивезення товарів до ДСЕКУ необхідно подати наступний перелік документів:
Пов’язані ризики:
1. Можливі додаткові заходи під час проведення основної експертизи ДСЕКУ та ризик відмови. Оскільки на цьому етапі відбувається основна експертиза державного контролю, що включає:
2. Можливі бюрократичні труднощі з прийняттям документів ДСЕКУ. Важливо заповнювати у повній відповідності до чинного національного законодавства у сфері експортного контролю, щоб уникнути відхилення заяви, оскільки у разі наявності зауважень до поданих документів ДСЕКУ не повертають документи на доопрацювання. У разі відхилення заяви повний пакет документів потрібно подавати заново з урахуванням зауважень, зазначених у листі ДСЕКУ, яким було повідомлено заявника про відхилення заявки.
Крок 8.
Митні процедури. Контроль використання отриманих дозвільних документів. Звітність за результатами здійснення міжнародної передачі товару
Для пропуску через митний кордон України, випуску у відповідний митний режим товарів військового призначення та подвійного використання необхідно передати відповідний дозвільний документ отриманий від ДСЕКУ з використанням механізму “єдиного вікна”. До ДСЕКУ подається наступна звітність:
Після отримання дозволу ДСЕКУ та здійснення експорту товарів за кордон необхідно здійснити перевірку кінцевого використання експортованих товарів та про результати такої перевірки проінформувати ДСЕКУ. У окремих випадках протягом 45 днів з моменту здійснення експорту товарів до ДСЕКУ подається документ про підтвердження доставки, виданий уповноваженим державним органом країни-імпортера товарів.
Застереження
Відповідальність за порушення законодавства у сфері державного експортного контролю. Судова практика
За порушення законодавства у сфері державного експортного контролю передбачена адміністративна та кримінальна відповідальність.
Кримінальний кодекс України
Стаття 333
Правопорушення:
Відповідальність:
Правопорушення:
Відповідальність:
База Стандартизації та термінології НАТО
Публічно доступні стандарти НАТО
Національні стандарти США MIL-STD
Національні органи стандартизації країн ЄС
Офіційна база DEF STAN
Тендери та потреби Міністерства оборони Великобританії
Посібник користувача сайту Міністерства оборони Великобританії
Зразок оголошення про закупівлі БПЛА Міністерством оборони Великобританії
Портал класифікатору товарів (Великобританія)