Цей розділ описує, які існують шляхи легалізації військової техніки, чим вони регулюються та покрокова процедура проходження кожного з них. Варто зауважити, що до 2015 року існувала лише процедура прийняття на озброєння. Згодом з'явилася полегшена процедура — допуск до експлуатації та кодифікація.
Що має зрозуміти виробник?
1. Кому постачати свою техніку, зокрема який саме орган Сил безпеки та оборони України, щоб зрозуміти яким шляхом легалізації потрібно йти?
2. Яким законодавством регулюється обраний шлях постачання?
3. Як покроково легалізувати свою техніку?
В цьому розділі ми будемо говорити про допуск до експлуатації та прийняття на озброєння.
Прийняття на озброєння — це процес прийняття нового виду зброї або військової техніки на озброєння Збройних сил. Цей процес включає розробку, випробування, затвердження та офіційне прийняття на озброєння. Після цього військова техніка стає частиною арсеналу військових сил і може використовуватися в бойових діях або для інших військових цілей. Допуск до експлуатації — це дозвіл на використання або експлуатацію озброєння та військової техніки.
Допуск до експлуатації видається після проходження всіх необхідних випробувань, перевірок та відповідності стандартам безпеки і якості. Це означає, що озброєння або військова техніка готові до використання за призначенням.
Як було колись і як зараз?
Ще у 2022 році процедура допуску військової техніки до експлуатації тривала майже 1 рік, а вже зараз, у 2025 році, займає до 2 тижнів. Проте прийняття на озброєння є такою ж довготривалою процедурою як і раніше. Більше читайте в розділі про прийняття на озброєння.
Чек-ліст необхідних документів та де їх отримати
Виробник самостійно оформлює такий перелік документів:
Виробник обов’язково має залишити свої контактні дані. Зокрема, адресу електронної пошти.
Чому потрібні ДСТУ?
ДСТУ покликані встановити рамки для виготовлення якісної продукції. Вони уніфікують процеси для усіх учасників ринку. ДСТУ також захищають права споживачів, забезпечуючи відповідність продукції заявленим характеристикам.
Що відбувається, якщо змінюється ТТХ виробів, вже допущених до експлуатації?
Якщо змінилися чи модифікувалися тактико-технічні характеристики виробу, вже допущеного до експлуатації, варто звернутися до ДВТП та надати:
Потреба: як і ким вона формується?
Потреба формується шляхом міжвідомчих взаємодій. Міноборони та ГШ. Регламент роботи ГШ є закритим та непублічним, але ця процедура регулюється внутрішніми нормативними актами державного замовника у сфері оборони. Отже, потреба — це підстава для держави купувати ОВТ, але це не є гарантією того, що таку ОВТ держава закуповуватиме.
Шляхи легалізації військової техніки регулюються:
| Допуск до експлуатації (за Постановою КМУ №345 інша військова техніка) |
Кодифікація (за Постановою КМУ № 1275 по БПЛА та РЕБ) |
Етап 3. Проведення попередніх, заводських випробувань (оціночний етап, полігонні випробування, механічні і кліматичні випробування).
Етап 4. Складання протоколів та акту про проведення попередніх випробувань.
Етап 5. Комунікація з Міноборони (ДВТП). Підготувати лист на заступника Міноборони про розгляд ТТХ та можливість допуску до експлуатації або податися через сайт МОУ (до жовтня 2024 року заявки приймалися через сайт USF).
Етап 6. Проведення комісії Міноборони з перевірки достатності проведених розробником випробувань для підтвердження заявлених ТТХ. За результатами цієї перевірки складається акт.
Етап 7. Комісія з кодифікації БПЛА. Комісія розглядає ТУ та інші документи надані виробником та оцінює достатність наданої інформації.
Етап 8. Підготовка ТУ для реєстрації Міноборони. Коли виробник отримав рекомендацію щодо кодифікації, ТУ передаються на реєстрацію в Міноборони.
Кодифікація:
Етап 1. Розробка ТТХ.
Етап 2. Розробка ТУ та реєстрація їх в Мінекономіки.
Етап 3. Реєстрація на платформі МОУ.
Етап 4. Подача листа з ТТХ, коротким описом та комплектністю БПАК до МОУ (через платформу МОУ) з проханням пройти кодифікацію за процедурою передбаченою Постановою № 1275.
Етап 5. Спільні відомчі випробування. Призначення відповідального підрозділу Міноборони для організації відомчих випробувань.
Етап 6. Проведення випробувань. Проведення відомчих випробувань на полігоні або в умовах експлуатації.
Етап 7. Кодифікація. Підписання акту випробувань представниками командування та виробником.
Етап 6. Кодифікація. Командування ініціює кодифікацію БПАК на підставі акту спільних відомчих випробувань.
Часові рамки:
Допуск до експлуатації: Загальна тривалість близько 3 місяців. Легалізується на період воєнного стану.
Кодифікація: Загальна тривалість близько 2 тижнів. Легалізується на період воєнного стану.
Попереднє декларування
Для імпорту товарів військового призначення або подвійного використання необхідно підготувати загальну декларацію прибуття. Ця декларація являє собою електронне повідомлення з набором відповідних даних, сформоване перевізником (або від його імені іншою особою) і направлене у вигляді електронного файлу митному органу.
Загальна декларація прибуття подається до митного органу, у зоні діяльності якого розташовано пункт пропуску, де товари вперше перетнуть митний кордон України, до прибуття таких товарів на митну територію України.
Подання такої декларації є обов’язковим у кожному випадку ввезення товарів на митну територію України, які здійснюються авіаційним, водним, автомобільним, залізничним транспортом.
Для подання загальної декларації прибуття діють строки, визначені статтею 194 2 МКУ.
Митне оформлення та подача митної декларації
Для оформлення товарів, що підлягають експортному контролю надання митної декларації є обов'язковим. Митне оформлення розпочинається, коли декларант або митний брокер подає митну декларацію. Декларація після оформлення її на митниці стає документом, що підтверджує право на розміщення товару або транспортних засобів в митний режим імпорту.
Звільнення від оподаткування митом
Митним кодексом України визначено перелік складових (матеріали, вузли, агрегати, устаткування та комплектувальні вироби тощо) для використання у виробництві товарів оборонного призначення, що звільняються від оподаткування ввізним митом.
Частиною 8 статті 287 визначено складові, які звільняються від ввізного мита, якщо замовником такої продукції є державний замовник у сфері оборони.
Пунктом 9-27 Розділу ХХІ. визначено складові, які звільняються від ввізного мита до моменту припинення або скасування воєнного стану в Україні, якщо такі використовуються у виробництві безпілотних систем (БПЛА).
Звільнення від оподаткування ПДВ
Податковим кодексом України визначено перелік товарів оборонного призначення та інших товарів, що використовуються Силами оборони України, операції з якими звільняються від ПДВ на період запровадження воєнного стану відповідно до законодавства. Зокрема, пункт 32 підрозділу 2 розділу ХХ передбачає перелік товарів, операції з ввезення яких на митну територію України та їх постачання на цій території звільняються від сплати податку на додану вартість. У свою чергу, пункт 95 підрозділу 2 розділу ХХ звільняє від оподаткування ПДВ операції з імпорту складових окремих зразків ОВТ для використання у власній виробничій діяльності з їх виробництва або ремонту.
Митні брокери
Питання митного оформлення, звільнення від митних платежів та ПДВ допомагають вирішувати митні брокери. Це, зазвичай, окремі особи, які діють як ФОП, та які за законодавством мають право надавати брокерські послуги. Вони заповнюватимуть митні документи, знаючи всі нюанси. Зокрема, за наявності підтверджувальних документів (наприклад, наказ Мінстратегпрому про включення до Електронного реєстру учасників відбору та виконавців державних контрактів (договорів)) зможуть правильно вказати про право на пільгу у митній декларації.
Особливості імпорту вибухових речовин та їх компонентів
Вибухові речовини та їхні компоненти містяться в списку товарів військового призначення під кодом ML8.а. вибухові речовини та їх суміші. Порядок придбання та перевезення вибухових матеріалів регулюється Інструкцією затвердженою наказом МВС від 21.08.1998 року № 622. Зокрема, організаціям, які здійснюють вибухові роботи та виготовляють вибухові речовини потрібно отримати в органах (підрозділах) Національної поліції України Рішення про видачу дозволу на придбання вибухових матеріалів.
Процедура імпорту вибухових матеріалів та речовин передбачає необхідність отримання в органах МВС ряду дозволів на придбання, перевезення та зберігання вибухових матеріалів.
На кожну із зазначених операцій потрібен окремий дозвіл із різним строком дії. Для цього заявник (імпортер, покупець, перевізник) подає відповідне клопотання та встановлений перелік документів.