x Путівник зброяра
путівник

Наступний крок — траєкторії постачання: держава та волонтери

Ви створили техніку і тепер вам потрібно зрозуміти, як і кому ви можете її продати, в якій кількості і які існують ризики?

Цей розділ описує легальні шляхи постачання щойно створеної техніки, порівнює їхні основні переваги та недоліки.

Що має зрозуміти виробник?
1. Які існують траєкторії постачання військової техніки?
2. Якою нормативною базою регулюється ринок постачання військової техніки?
3. Які є переваги, недоліки та ризики описаних шляхів постачання?

Які існують траєкторії постачання військової техніки?
Станом на сьогодні існує дві легальні можливості постачання військової техніки:

Державні замовники:
  • прямі контракти з державним замовником у сфері оборони, тобто державні замовлення через прямі державні контракти на виробництво, а також на готову техніку зі складу;
  • прямі контракти на постачання техніки через органи місцевого самоврядування, в цьому випадку створюються цільові програми на закупівлю ОВТ або здійснюються інвестиції через ваучерні програми;
  • прямі контракти на постачання з військовими частинами та/або військовими формуваннями.

Приватні благодійники:
  • постачання через благодійні фонди;
  • постачання через приватних благодійників (фізичних та/або юридичних осіб), у тому числі й одноосібних волонтерів;

Кінцевим користувачем у всіх випадках є Сили безпеки та оборони України.

Хто може бути замовником військової техніки у виробника?
Ми вже знаємо, які є вектори постачання військової техніки. Тепер варто розібрати їх детально й зрозуміти, хто і як таку техніку може купити у приватного виробника.

Держава.
Уряд визначив Постановою КМУ № 363 «Питання оборонних закупівель», що основними гравцями від держави на ринку контрактування для Збройних Сил України є 19 відомств:
  • Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості головним органом у сфері планування оборонних закупівель;
  • Міністерство оборони головним органом у сфері здійснення оборонних закупівель;
  • Міністерство внутрішніх справ України;
  • Міністерство економіки України;
  • Міністерство юстиції України;
  • Державна служба України з надзвичайних ситуацій;
  • Служба безпеки України;
  • Служба зовнішньої розвідки України;
  • Державне космічне агентство України;
  • Адміністрація Державної прикордонної служби;
  • Адміністрація Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації;
  • Головне управління розвідки Міністерства оборони;
  • Управління державної охорони;
  • Національне антикорупційне бюро України;
  • Національна гвардія України;
  • Національна поліція України;
  • Державна спеціальна служба транспорту;
  • Державне бюро розслідувань;
  • Державна судова адміністрація;
  • Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості.

Благодійні фонди та приватні благодійники.
Найпростіший, але найменш передбачуваний у закупівлях шлях — закупівлі військової технікичерез благодійні фонди або за кошти приватних благодійників. Тобто, військові можуть звернутися напряму до благодійного фонду із запитом на закупівлю того чи іншого озброєння. Після цього благодійний фонд знайде постачальника, проведе фандрейзингову кампанію зі збору коштів та без регуляторних процесів для виробника й кінцевого користувача здійснить закупівлю необхідної техніки. Це дозволить задовольнити потреби військових й техніка швидше опиниться на фронті.

Військові частини та/або формування.
Такі закупівлі здійснюються через надання субвенцій з місцевих бюджетів військовим частинам напряму на підтримку сил оборони. Відтак військові частини за прямими контрактами можуть закуповувати готову техніку у виробників без тендерів та регуляторних обмежень. Також, з урахуванням внесених змін до Постанови КМУ № 1275 «Деякі питання здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану» (зі змінами від 20.12.2024), військові частини мають право здійснювати закупівлю кодифікованих безпілотних систем і засобів радіоелектронної боротьби ближньої дії без погодження з Генеральним штабом Збройних Сил, органами військового управління вищого рівня, у тому числі із службами постачання.

Переваги та недоліки закупівель серед усіх замовників
 

Критерій Держава Місцеве самоврядування Благодійний фонд Військова частина
Оперативність формування потреби Оперативно Ситуативно Ситуативно Ситуативно
Чи потрібна легалізація техніки? Так Так Ні Так
Передбачуваність замовлень Непередбачувано через щорічний перерозподіл коштів та обмеження одним бюджетним роком Найнижча передбачуваність через обмежений бюджет та потребу у створенні державних цільових програм, щоб мати змогу легітимно проводити закупівлі через систему Prozorro Ситуативно В умовах війни техніка, яка вже використовувалася військовими, матиме більш передбачувані замовлення, аніж техніка, яка тільки вийшла на ринок. Проте ні той, ні інший випадки не гарантують стабільних та передбачуваних замовлень
Обсяги замовлень Серійне виробництво (партія) Нестабільні обсяги через непередбачуваність Нестабільні обсяги через непередбачуваність Нестабільні обсяги через непередбачуваність
Умови розрахунку Розрахунок проводиться через казначейський рахунок Розрахунок проводиться через казначейський рахунок Розрахунок проводиться через комерційний банківський рахунок Розрахунок проводиться через казначейський рахунок
Передплата замовлень Переважно не більше 70%, проте може бути й 100% передплата Немає обмежень Немає обмежень Немає обмежень
Прибуток із замовлень Обмежений (до 25% виробничої собівартості для дронів, РЕБ та боєприпасів); не обмежений для іншої техніки за процедурою Постанови КМУ №1275 Не обмежений Не обмежений Не обмежений

Для постачання державі:

  1. Закон України «Про оборонні закупівлі»
  2. Закон України «Про стандартизацію»
  3. Постанова КМУ № 1275 «Деякі питання здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану»
  4. Постанова КМУ № 763 «Про реалізацію експериментального проекту щодо виробництва, закупівлі та постачання боєприпасів до безпілотних систем та бойових частин безпілотних систем»
  5. Постанова КМУ № 363 «Питання оборонних закупівель»
  6. Постанова КМУ № 345 «Про затвердження Порядку постачання товарів оборонного призначення під час особливого періоду, введення надзвичайного стану, проведення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії та у період проведення антитерористичної операції»
  7. Постанова КМУ № 1070 «Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти»
  8. Постанова КМУ № 159 «Про затвердження Порядку проведення випробувань зразків озброєння та військової техніки»
  9. Наказ Міністерства оборони України № 226 від 11.04.2024 «Про затвердження інструкції з планування оборонних закупівель товарів, робіт і послуг на постачання (розроблення, модернізацію, ремонт) озброєння, військової та спеціальної техніки, ракет і боєприпасів, іншого військово-технічного майна і послуг в інтересах Збройних Сил України в умовах правового режиму воєнного стану»

Для постачання благодійним фондам, а також військовим частинам: