x Путівник зброяра
путівник

Ви на регуляторному екваторі!

Ваша техніка легалізована. Тепер вам залишилося потрапити в потребу і держава зможе закуповувати вашу техніку.

Для того, аби заявити про намір продажу техніки державі, виробнику варто зробити кілька кроків:
1. Подати комерційну пропозицію/ розрахунок ціни із додатками.

Агенція оборонних закупівель Міноборони збирає комерційні пропозиції всіх зразків ОВТ за формою на сайті. Для того, щоб її подати, варто заповнити форму пропозиції та завантажити запропонований перелік документів.

Перелік документів:
  • установчі та фінансові документи; документ, що підтверджує права здійснювати міжнародні передачі товарів, робіт і послуг оборонного призначення (якщо в ланцюгу виробництва є імпортні комплектуючі);
  • документ з інформацією про товар та про умови поставки і оплати, в тому числі реквізити Наказу про допуск до експлуатації/прийняття на озброєння (постачання), пріоритетність, ТУ на виробництво;
  • документ із розрахунком ціни.

2. Отримати пропозицію про закупівлю Вашої техніки.
Якщо потреба та пріоритет у вашій техніці є, Агенція оборонних закупівель* сконтактує з виробником для укладання державного контракту.
*Агенція оборонних закупівель — це державне підприємство Міноборони, яке відповідає за закупівлю озброєння для Сил безпеки й оборони.

Які існують процедури контрактування?
Наразі процедура контрактування для ОВТ врегульована Постановою КМУ № 1275. 

Слід зазначити, що до 2025 року процедура контрактування дронів та РЕБ регулювалася Постановою КМУ № 256, однак враховуючи експериментальний (відповідно, і тимчасовий) характер цієї постанови, Постановою Кабінету Міністрів України від 20 грудня 2024 року № 1450 було внесено зміни до Постанови № 1275, якими до порядку закупівлі ОВТ інтегрували безпілотні системи та РЕБ.

Тепер Постанова № 1275 містить два окремих порядки: 
“Особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану” (далі — “Особливості”) для закупівель ОВТ, та 
“Порядок здійснення закупівлі безпілотних систем, засобів радіоелектронної боротьби тактичного рівня вітчизняного виробництва та їх складових частин” (далі -\— “Порядок”).

Які існують державні замовники?
Державні замовники передбачені Постановою КМУ № 363, яких є 19, а також їх уповноважені закупівельники. Уповноваженими закупівельниками є служби державного замовника, які були наділені функціями служби державного замовника у сфері оборони відповідними наказами. 

Наприклад, Наказом № 716 від 02 грудня 2023 року Міністерство оборони України уповноважило на виконання таких функцій державне підприємство “Агенція закупівель у сфері оборони” (далі - “АОЗ”).
Крім того, відповідно до Постанови КМУ від 13 лютого 2024 р. № 160 Міністерству оборони дозволено в умовах воєнного стану за згодою та в обсягах видатків, погоджених Кабінетом Міністрів України, приймати рішення щодо делегування повноважень на виконання бюджетної програми КПКВК 2101150 “Розвиток, закупівля, модернізація та ремонт озброєння, військової техніки, засобів та обладнання” іншим державним замовникам у сфері оборони.

Формування переліку та визначення потреби 

Перед початком процесу контрактування виробника ОВТ Міністерство оборони України разом із Генеральним штабом здійснює формування переліку озброєння та визначення потреби у ньому. Цей процес регулюється Інструкцією з планування оборонних закупівель товарів, робіт і послуг на постачання (розроблення, модернізацію, ремонт) озброєння, військової та спеціальної техніки, ракет і боєприпасів, іншого військово-технічного майна і послуг в інтересах Збройних Сил України в умовах правового режиму воєнного стану, затвердженою Наказом МОУ № 226 від 11 квітня 2024 року.
Генеральний штаб надає МО інформацію про актуальні потреби в озброєнні та техніці, а Департамент військово-технічної політики, розвитку озброєння та військової техніки МО  на основі цієї потреби формує Перелік і обсяги ОВТ на постачання, який затверджується заступником Міністра оборони. Варто зазначити, що цей крок є специфічним для Міністерства оборони України та Генерального штабу. В свою чергу інші державні замовники у сфері оборони формують потребу за власними процедурами (встановлені відомчими наказами та іншими підзаконними нормативно-правовими актами)

Покрокова процедура контрактування за Постановою № 1275
Особливості
Крок 1.
Комерційна пропозиція.
Для укладання контракту виробники повинні надати Агенції оборонних закупівель комерційну пропозицію із зазначенням такої інформації:
  1. Повне найменування, повна інформація про компанію, код згідно з УКТЗЕД, номенклатурний код НАТО (за наявності);
  2. ТТХ або інші характеристики (за наявності);
  3. Дані щодо технічного стану;
  4. Повне найменування виробника, країна походження та знаходження, логістичний маршрут постачання (за наявності);
  5. Умови постачання (строк, графік тощо);
  6. Загальна вартість (ціна) та умови оплати.

Спойлер. Для Особливостей (закупівлі ОВТ) за Постановою № 1275 немає обмежень у відсотку передплати за державним контрактом. Також відсутні обмеження щодо рівня прибутку.

Крок 2.
Перемовний процес.
Найскладніша ланка під час процедури закупівлі, оскільки визначаються всі істотні умови контракту. Перемовний процес проводиться між службою державного замовника, наприклад АОЗ, та безпосередньо виробником ОВТ.

Крок 3.
Підписання державного контракту.
Типового договору немає. Питання визначення умов договору - це поле для маневрів і державні замовники почасти визначають неринкові умови договору. Проте кожен закупівельний орган, наприклад, Агенція оборонних закупівель, має шаблони контрактів. У такому шаблоні договору зазначається інформація про:
  • предмет закупівлі, а саме ОВТ;
  • ціна контракту;
  • порядок і умови проведення розрахунків;
  • порядок та умови виготовлення,
  • поставки та приймання товару;
  • строки поставок;
  • гарантійні зобов’язання;
  • права, обов’язки та відповідальність сторін;
  • порядок вирішення спорів;
  • забезпечення конфіденційності
  • та антикорупційні застереження;
  • строк контракту та умови його
  • припинення або розірвання;
  • специфікацію товару.

Крок 4.
Передоплата на казначейський рахунок.
Важливим етапом процесу контрактування є казначейські розрахунки. На момент підписання державного контракту варто вже мати відкритий казначейський рахунок для отримання попередніх оплат на закупівлю комплектуючих для виготовлення ОВТ. Процедура відкриття казначейського рахунку регулюється Наказом Мінфіну № 758 від 22.06.2012 «Про затвердження Порядку відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України».

Варто зауважити, що процес відкриття казначейського рахунку є тривалим, тому рекомендуємо виділити принаймні декілька тижнів для цього процесу. Питання передоплати врегульовано в Постанові КМУ No 1070 від 04.12.2019 “Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти”.

Кожна транзакція на ваш казначейський рахунок потребує погодження такої транзакції казначейством в ручному режимі. Це означає, що аби отримати кошти для їх використання потрібно витратити не мало часу.

Покрокова процедура контрактування за Постановою No 1275

Порядок
Крок 1.

Для укладання контракту виробники повинні надати замовнику (тобто Агенції оборонних закупівель МОУ або представництву державного замовника ДССЗЗІ) розрахунок ціни та висновок експерта Науково-дослідного інституту судових експертиз, який визначає можливу орієнтовну вартість безпілотника/РЕБ.

Перелік документів:
  • установчі та фінансові документи;
  • документ, що підтверджує права здійснювати міжнародні передачі товарів, робіт і послуг оборонного призначення (якщо в ланцюгу виробництва є імпортні комплектуючі);
  • документ з інформацією про товар та про умови поставки і оплати;
  • документ із розрахунком ціни;
  • висновок експерта Науково-дослідного інституту судових експертиз, який визначає можливу орієнтовну вартість безпілотника/РЕБ.
Також на вибір виробник надає один із таких документів:
  1. Сертифікат відповідності стандартам або технічним умовам;
  2. Документ, що підтверджує допуск до експлуатації безпілотної системи;
  3. Акт про проведення спільних відомчих випробувань із позитивним висновком. Контракт укладається на термін, який не перевищує період реалізації експериментального проєкту, тобто до 28.03.2025 року.

Спойлер. Спойлер. Попередня оплата за держконтрактами може становити до 70% вартості безпілотників/РЕБ на термін не більше 12 місяців. А прибуток виробника безпілотників/ РЕБ за державним замовленням не повинен перевищувати 25% виробничої собівартості товарів, робіт та послуг, при цьому до складу витрат не можуть включатися витрати, передбачені п. 9 Постанови КМУ No 1275, а саме:
  1. Організаційних витрат, витрат на проведення річних зборів, представницьких витрат, витрат на участь у виставках;
  2. Витрат на службові відрядження працівників апарату управління суб’єкта господарювання, безпосередньо не пов’язаних з виконанням державного контракту (договору) чи оперативним контролем за його виконанням;
  3. Витрат на страхування майна, а також винагороди за послуги (юридичні, аудиторські, з оцінки майна тощо), які не є обов’язковими відповідно до законодавства або умов договорів;
  4. Витрат від браку (крім технічно неминучого браку та витрат на виправлення такого технічно неминучого браку);
  5. Нестачі незавершеного виробництва, нестачі і витрат від псування матеріальних цінностей у цехах (якщо інше не передбачено договором);
  6. Оплати простоїв;
  7. сум безнадійної дебіторської заборгованості та відрахування до резерву сумнівних боргів;
  8. витрат від знецінення запасів;
  9. визнаних штрафів, пені, неустойки;
  10. комісійної винагороди продавцям, торговим агентам та працівникам структурних підрозділів суб’єкта господарювання, що забезпечують збут;
  11. витрат на рекламу та дослідження ринку (маркетингу);
  12. витрат на дослідно-конструкторські роботи, що не стосуються державного контракту (договору) на виготовлення та поставку безпілотних систем та/або засобів радіоелектронної боротьби, або виконані до укладення цього контракту (договору), якщо інше не визначено положеннями державного контракту (договору);
  13. збитків, пов’язаних з утриманням об’єктів соціальної сфери (крім розумних витрат на експлуатацію об’єктів соціальної сфери, які розташовані на території виконавця, які виконують функції,
    що вимагаються законодавством (медичні пункти тощо);
  14. витрат на проведення експертизи визначення можливої орієнтованої (очікуваної) вартості безпілотної системи та/ або засобу радіоелектронної боротьби спеціалізованою судово експертною установою відповідно до цього Порядку.

Крок 2.
Перемовний процес.
Найскладніша ланка під час процедури закупівлі, оскільки визначаються всі істотні умови контракту.  Перемовний процес проводиться між службою державного замовника, наприклад АОЗ, та безпосередньо виробником ОВТ.

Крок 3.
Підписання державного контракту.
Типового договору немає і питання визначення умов договору — поле для маневрів і державні замовники, почасти, визначають неринкові умови договору. Проте кожен закупівельний орган має шаблони контрактів. У такому шаблоні договору зазначається інформація про:
 
  • предмет закупівлі, а саме ОВТ;
  • ціна контракту;
  • порядок і умови проведення розрахунків;
  • порядок та умови виготовлення, поставки та приймання товару;
  • строки поставок;
  • гарантійні зобов’язання;
  • права, обов’язки та відповідальність сторін;
  • порядок вирішення спорів;
  • забезпечення конфіденційності та антикорупційні застереження;
  • строк контракту та умови його припинення або розірвання;
  • специфікацію товару.

Крок 4.
Передоплата на казначейський рахунок.
Важливим етапом процесу контрактування є казначейські розрахунки. На момент підписання державного контракту варто вже мати відкритий казначейський рахунок для отримання попередніх оплат на закупівлю комплектуючих для виготовлення ОВТ. Процедура відкриття казначейського рахунку регулюється Наказом Мінфіну № 758 від 22.06.2012 «Про затвердження Порядку відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України».

Варто зауважити, що процес відкриття казначейського рахунку є тривалим, тому рекомендуємо виділити принаймні декілька тижнів для цього процесу.

А питання передоплати врегульовано в Постанові КМУ № 1070 від 04.12.2019 «Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти».

Кожна транзакція на ваш казначейський рахунок потребує погодження такої транзакції казначейством в ручному режимі, а це означає, що аби отримати кошти для їх використання потрібно витратити не мало часу.